Det pratas mycket om flex på pjäxor, men något mindre om flex på skidor. En skida med mjukt flex kommer svänga betydligt lättare än en skida med hårt flex, å andra sidan ger en styvare flex mer stabilitet och kontroll i hög fart. Hur mjuk eller styv en skida är har en enorm inverkan på hur den kommer upplevas på snön. Hur detta kombineras med olika svängradier, rockerprofiler och skidmått är något som är under ständig utveckling. Nu går vi till botten med hur rätt flex kan ta din åkning till nya nivår.

Det här kommer vi gå igenom

Vad är flex i alpinskidor?

Flex syftar till hur mjuk eller styv skidan, med andra ord hur lätt den är att böja. När vi svänger med skidor belastar vi de på mitten så att de böjs i en båge, det här skapar svängen. Om skidan inte böjs så kan den inte svänga, åtminstone inte på kant. Det går såklart att sladdsvänga utan att böja skidan nämnvärt men för att ha full kontroll över hur skidan svängar måste vi kunna böja den, eller flexa igenom skidan som vi säger i branschen.

En skida med mjukt flex är lättare att böja och därför lättare att svänga, styvare flex kräver mer kraft för att böja skidan och är därför svårare att svänga. För nybörjare som inte lärt sig att förmedla kraften till skidorna är därför ett något mjukare flex att föredra, samma för lätta åkare som naturligt inte förmedlar lika mycket kraft till skidorna som en tyngre åkare gör.

Flex i förhållande till vridstyvhet

När vi tittar på styvhet i skidor ser vi både till hur styv skidan är i längsgående riktigt, det är vad vi kallar flex i de flesta fall. Nästa mått handlar om vridstyvhet, med andra ord hur styv skidan är i tvärgående riktning. De här parametrarna jobbar med varandra men man kan ha en skida med ett mjukt flex och hög vridstyvhet eller vice versa för att komma åt olika egenskaper. Vridstyvhet är starkt kopplat till kantgrepp på hårt underlag, i vissa fall mer än skidans längsgående flex.

Enkelt förklarat kan man säga att skidans flex är det som styr om åkaren kan få skidan att svänga, vridstyvheten är det som sedan håller fast skidan i svängen. Är det längsgående flexet för styvt kommer åkaren aldrig nå punkten där vridstyvheten börjar spela roll.

Hur påverkar skidan flex kantgrepp?

Kantgrepp uppstår i förhållandet mellan flex och vridstyvhet. För att analysera deras olika uppgifter måste vi förstå vad det är som händer när en skida svänger. Ovan pratade vi om att en skida måste böjas för att kunna svänga, är skidan för styv så att åkaren inte orkar flexa igenom den så kommer de inte få något grepp. Här är det alltså viktigt att ha en välavvägd kombination av längsgående flex och vridstyvhet. Skidan måste vara mjuk nog för att åkaren ska orka böja skidan tillräckligt mycket för att uppnå önskad sväng, väl i svängen måste skidan var vridstyv nog att kunna hålla sig kvar i svängen och inte börja glida eller hacka åt sidan.

En avancerad åkare kan känna hur mycket tryck och kraft en skida behöver för att uppnå maximalt kantgrepp. De kan variera kraften de applicerar på skidan för att göra en skarpare sväng, låta den gå lite vidare eller sladda. Genom att förstå vad det är som skapar olika beteenden i skidan kan åkaren jobba runt det för att styra precis dit de vill.

Hur påverkar skidan längd flex?

Hur mjuk eller hård en skida är står i direkt relation till hur lång den här. Det räcker att titta tillbaka en handfull år så hade skidtillverkare inte riktigt snappat upp det här till fullo. Problemet är att om man inte gör några justeringar så kommer skidor i samma modell bli styvare och styvare ju kortare längd den görs i. Tänk dig en pinne med 3cm i diameter, om den är 2m lång kan du enkelt böja den i en båge men ju kortare du gör den desto svårare blir det att böja den. Det samma gäller skidor och tillverkare måste därför skala ner tjockleken och mängden material som används för att åkare av olika längder ska ha samma upplevelse av skidan på snön.

Är hårt flex bättre?

Nej, hårt flex är inte alltid bättre. Fördelen med ett hårt flex är att det ger skidan fartsstabilitet och genomslagskraft, den fladdrar mindre i hög fart och ger en avancerad åkare mer prestanda. För en lättare eller mindre kraftfull åkare är en för styv skida väldigt svår att hantera, den kommer kännas klumpig och svår att åka på. Flex måste anpassas efter åkarens fysik, åknivå och användningsområde. Det är inte heller så att en avancerad åkare automatiskt ska ha en styv skida, faktum är att trenden de senaste åren har gått mot allt mjukare skidor även för väldigt duktiga åkare.

Vilket flex ska jag välja?

Om du är nybörjare så rekommenderar vi att du väljer ett relativt mjukt flex. Det kommer göra att du lätt kan svänga skidorna och utveckla en känsla för vad din input som åkare gör med hur skidorna beter sig. Är du en avancerad åkare kan du troligtvis hantera ett styvare flex, då blir det mer en fråga om åkstil och huruvida ett styvt flex ger dig de egenskaperna du söker. Erfarna skidåkare som utvecklat sin egen stil har i regel en god känsla för om de gillar mjuka eller styva skidor.

Skistore tipsar

  • Är du nybörjare? Välj en mjukare skida
  • Om du är en avancerad åkare, utmana gärna din uppfattning om vad du gillar. Allt eftersom utvecklingen går framåt för skidkonstruktion så öppnas nya möjligheter. Idag behöver skidor inte vara lika styva för att vara stabila.
  • Var medveten när du åker. I vilka situationer känner du att du är i synk med skidorna och när känns det som att du får kämpa? Genom att svara på det kan du hitta stora vinster i din åkning, kanske ska du ha en mjukare eller en styvare skida.

Vill du ha hjälp att hitta rätt skida?

På Skistore brinner vi för att alla ska få uppleva skidåkning när den är som bäst. Vi har testat alla skidor vi har i vårt sortiment för att kunna ge dig bästa möjliga råd i ditt skidköp. Du är alltid välkommen att kontakta oss på mail eller telefon, eller komma in i butiken där vi har samma utbud som online.

Simon på Skistore
Simon
Delägare & e-handelsansvarig på Skistore
Simon har jobbat i skidbranschen i över 10 år och har testat skidor och utrustning på allt från tältexpeditioner i Alaska till regniga dagar i Åre.